„Poeta Obojga Narodów”,  „Dzieci Króla Baśni”, „Chłopcy z Placu Broni”

„Poeta Obojga Narodów”, „Dzieci Króla Baśni”, „Chłopcy z Placu Broni”

Spektakle Wrocławskiego Teatru Edukacji Artenes

Opis

„Poeta Obojga Narodów”
Bohaterem sztuki pt. „Poeta Obojga Narodów” jest Adam Mickiewicz, jeden z romantycznych Trzech Wieszczów (obok Juliusza Słowackiego i Zygmunta hr. Krasińskiego), którzy ukształtowali duszę zarówno XIX-wiecznych obywateli poddanej rozbiorom Rzeczypospolitej, jak i (w dużej mierze) współczesnych pokoleń. Stało się tak nie przypadkiem, ponieważ Mickiewicz był postacią nieprzeciętną. Miał na swoim koncie studia na kilku fakultetach, konspirację, więzienie, zesłanie w głąb Rosji i emigrację. Zetknął się z ruchem wolnomularzy i rosyjskich rewolucjonistów. Prowadził katedrę języków słowiańskich na College de France w Paryżu. W czasie Wiosny Ludów organizował polskie wojsko we Włoszech, a u schyłku życia, podczas wojny krymskiej tworzył w Turcji legiony polski i żydowski do walki z Rosją. Każdy z etapów jego życia owocował utworami literackimi, wyrażającymi refleksje i poglądy autora na kwestie etyczne, społeczne i polityczne. Stąd tak wielkie jego znaczenie dla literatury narodów dawnej Rzeczypospolitej (do dziś jest żywa w wielu kręgach idea mesjanizmu, jaką rozwijał Mickiewicz w latach 40-tych XIX wieku. Przeniknęła ona nawet przez bariery etniczne, gdy bowiem w latach 90-tych XX wieku Ukraina odzyskała niepodległość, mesjanizm przejawił się również i tam, jako jeden z nurtów polityczno-filozoficznych). Zapraszamy zatem na spotkanie będące hołdem dla człowieka nieprzeciętnego. Mając świadomość, jak niewiele można opowiedzieć i pokazać w ciągu 70 minut, staraliśmy się , aby były to słowa i obrazy, które zapadną głęboko w duszę młodego odbiorcy.
W przedstawieniu wykorzystano wątki biograficzne i materiał literacki wybrany spośród utworów Adama Mickiewicza, dobrane pod kątem wymogów obecnej podstawy programowej nauczania języka polskiego.     

„Dzieci Króla Baśni”
Trójka dzieci nie umie bawić się ze sobą. Kłócą się i przezywają, wytykając sobie zewnętrzne cechy wyglądu. Pod nieobecność rodziców opiekuje się nimi stryj Janek, który jednak nie bardzo radzi sobie z psotnikami. Pewnego dnia, w poczuciu bezsilności, przypomina im (ku przestrodze) opowieść o Królu Baśni, który czuwa nad wszystkimi dziećmi i jest mu bardzo przykro, gdy źle się do siebie odnoszą. Wyjątkowo niegrzeczne zamienia nawet w postacie z baśni do czasu, aż zrozumieją swoją niesprawiedliwość. Dzieci puszczają opowieść mimo uszu, ale w nocy czar się spełnia. Przychodzi (dobry) Król Baśni i nadaje dzieciom cechy, które dotąd wyśmiewały (temu, co wyśmiewał nos – nos Pinokia; temu, co śmiał się z uszu – uszy Plastusia; tego, co wykpiwał tuszę – zamienia w dynię), po czym znika. Aby odzyskać swój pierwotny wygląd, dzieci muszą odnaleźć i przebłagać Króla Baśni. Wyruszają więc w nieznaną podróż, gdzie spotyka ich wiele przygód. W trakcie nich okaże się, że wyśmiewane wcześniej cechy mogą często pomóc wybrnąć z niemałych opresji, a każde dziecko jest ważne i potrzebne właśnie takie, jakie jest. Zwłaszcza jeśli potrafi zrobić coś dla innych. Na przestrzeni przygód dzieci zaczynają współpracować i stają się przyjaciółmi. Pojawia się zatem Król Baśni i cofa czar. Pogodne dzieci powracają do radosnej zabawy. Finał z pochwałą różnorodności i przyjaźni.

„Chłopcy z Placu Broni”
W czasach, gdy Ferenc Molnar pisał „Chłopców z Placu Broni”, jego świat drzemał w cesarsko-królewskich realiach pełnych wojskowych parad i romantycznych haseł. Był to również czas budzenia się uczuć narodowych w habsburskim tyglu. W takim klimacie dorastał Ernie Nemeczek, a także jego podwórkowi przyjaciele i przeciwnicy. Wśród zaniedbanych parceli i czynszowych kamienic, stanowiących ówczesne blokowiska, chłopcy z trudem wykrawali swoje plemienne terytoria. Walczyli o nie i oddawali im swoje wielkie, dziecięce starania, tworząc podwórkowe ojczyzny i ich „armie”, formowane na wzór wojskowy. Podobnie jak w świecie dorosłych, liczyło się u nich braterstwo i honor, a także niezłomna wierność sprawie, o którą toczyli swe boje. „Chłopcy z Placu Broni” to obraz romantycznych przygód przeniesionych w realia miejskich osiedli, gdzie zawsze dorastają mali chłopcy szukający swojego miejsca w grupie. Nie do końca dopilnowani przez zabieganych rodziców, żyją oni w równoległym świecie pełnym zasad nie naruszanych przez relatywizm dorosłego umysłu. Żyją…, a może właściwie to żyli, bo obecnie media elektroniczne tak intensywnie absorbują ich czas, że brakuje go na tworzenie własnych światów, organizowanie plemion i toczenie podwórkowych wojen. „Place Broni” są już dawno zabudowane przez deweloperów, a niespodziewana, lodowata kąpiel w ramach gry na tablecie nigdy nie skończy się tragedią, bo przecież można sobie wyklikać nowe życie…Tym serdeczniej zapraszamy na opowieść o wielkim małym Nemeczku, którego perypetie nie przypadkiem opisano w ponad 40 językach całego świata!

Punkt Informacji Kulturalnej czynny pn-pt: 8.00-16.00 oraz na godzinę przed każdym wydarzeniem artystycznym tel. 25 794 31 89

Partnerzy

Korzystając z naszej przeglądarki wyrażają Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Używamy ich do celów statystycznych. W programie służącym do obsługi stron internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Rozumiem